Thursday, December 27, 2012

kerja oh job!

tadi pagi aku dapat satu lagik experience dlm interview .
pergh! ade lagik interview yang payah aku kene ngadap erk.
ritu interview kat PPD.. lama jugak ah. more than 30 minutes mase tu aku kene interview.
tapi yang tadi pon lebih kurang jugak. nak dekat 45min jugak la kan..
aishh.. its quite challenging lah. ceh!

tadi aku interview kat hq Al-ikhsan. utk post Junior Finance Exec.
sekali sampai situ, tengok environment ok la. ramai remaja perempuan.
dalam hati aku, payah jugak if ade ramai sangat perempuan dalam satu organisasi ni. sebabnye kene ngadap various kind of attitude. perempuan kot.

sebelum nak datang interview ni aku ade lah jugak prepare siket2 kan. yes, honestly memang aku akui, SIKIT. aku google2 carik info sal Al-ikhsan ni xdapat banyak info sangat. so, dalam hati aku, takpela. maybe die tak tanya sangat kot sal company background ni. *taking for granted.

okay, let me share sikit eh sal interview tadi.
mula-mula datang, masuk bilik interview tu macam okay. accountant sorang jek.
baru nak panas-panas kerusi. tup-tup masuk lagik sorang. lelaki. Financial controller. aka abang member aku.
cis, masuk2 aku kene serang soklan-soklan psycho and banyak kene main dengan critical thinking.
huh!
 masuk2 je,
*okay, how do you know about our company.
aku pon jawab blalablablabla... agak short lah jawapan aku. memang aku tak study sangat kan sal compny tu. so, redho jek la.
*how well you know about us.
aku blablablabla lagik
*thats it?
err...yes jek lah aku jawab.
* how about your aim. i mean your aim to be here. and what is your expected to be here?
adush. tanya plak aim kan.. bole jawab lagik la .. blablablabla...
* so, why dont you just stay and work with your current job? i mean in audit field.
* how know you see that account area can expand your experience as compared with audit? sedangkan awak punyer result dalam accounts ni saya tengok awak dapat c jek.
- erkkkkk!!! ape ni soklan. aduii.. aku pon dengan confident jek jwab tah pape kan.. memang time blaja dulu aku tak suke pon account.ssebab tu c. eh, tapi aku tak jawab camtu la kan,.. gile hape.
lagi...
*okay, let me share with you something eh. seluruh staff kat sini tak suke saya. frankly speaking ni. sebab bagi saya work is work. before i hired them, they promised me anything. they can do this, do that. but, after that, what they do is not i am expected. so, are you in this kind of person? and tell me why.
- fuh! tarik nafas panjang aku nak menjawab.
* pastu die pi berlakon plak 1 scene yang HR EXEc tengah campak file kat atas meje and marah sambil ckap " what kind of work you give to me! " . then die tnya aku, agak-agak awak nanges tak ? apa yang saya tengok staff2 kat sini sume nanges. so, awak mcamana plak? and what you will do?
-blupp...telan ayak liur aku tau.
* okay, tadi awak ckap awak bole kerja under pressure. what kind of pressure you had experience.? and how you control?
akak accountant tu rilex2 jek tade tanya aku. diam jek. abg ni plak yang excited tanya aku macam-macam.

lesson from the interview tadi kan. study ah dulu sal background company yang kte nk g interview nnt. sebab tu first impression kite yang dorang nak tengok. how interested you are with the company you apply for.
sebab nye, abg tu bagi feedback kat aku. " frankly speaking, i'm not interested to hire you since i see that you have no knowledge about our company. supposedly to have to study first about us. but, it's okay. anything i will call  you. good luck!"

teman redha aje lah. if ade rezeki aku kat situ, ade lah.
kua je opis masuk kete terus msg member aku.
"lisaaa! abg ko hentam aku!!"
haha...




No comments:

Post a Comment